به سایت ما خوش آمدید.
۰۲۱-۰۹۱۲۶۷۱۷۲۱۵

هزینه احداث یک نیروگاه خورشیدی و درآمد آن در ایران-طرح توجیهی نیروگاه-طرح فنی و اقتصادی نیروگاه بازگشت سرمایه نیروگاه خورشیدی و نرخ IRR

هزینه احداث یک نیروگاه خورشیدی و درآمد آن در ایران-طرح توجیهی نیروگاه-طرح فنی و اقتصادی نیروگاه بازگشت سرمایه نیروگاه خورشیدی و نرخ IRR

روش متداول انتقال انرژی الکتریکی به مصرف کننده ها در دهه های اخیر عمدتاً تولید توان در نیروگاه های بزرگ، افزایش ولتاژ تا حد مطلوب توسط ترانسفورماتورها به منظور کاهش تلفات انتقال ، انتقال انرژی الکتریکی از طریق خطوط طویل تا نزدیکی مصرف کننده ها و در نهایت یک یا چند مرحله کاهش ولتاژ برای تغذیه مصرف کننده ها می باشد. با افزایش میزان تقاضا برای انرژی الکتریکی ، تجدید ساختار در صنعت برق و نیز افزایش راندمان واحدهای تولیدی کوچک ، شرکت های برق تمایل بیشتری برای سوق دادن مشترکین به سمت تولید محلی برق و تامین مصارف خود دارند .
خصوصی سازی صنعت برق و توسعه انرژی های تجدید پذیر از مهمترین عوامل گسترش این نوع از تولید برق می باشد، استفاده از این نوع نیروگاهها تأثیر قابل توجهی بر مؤلفه های فنی و اقتصادی مشترکین تجاری می گذارد .
جهت سرمایه گذاری در حوزه تولید محلی از فناوریهای مختلف در جهان استفده می شود که یکی از آنها استفاده از پنل¬های خورشیدی می باشد . انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین می‌باشد. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستایی در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد.
با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات بر ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.
در بسیاری از قسمتهای ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی می‌باشد و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی بطور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.
افضای مورد نیاز برای هر یک کیلووات پنل ثابت در حدود 10 متر مربع میباشد.
1-4-محاسبه هزینه ها
هزینه نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در حالت کلی شامل هزینه پنل ، هزینه اینورتر، هزینه استراکچر و هزینه تجهیزات الکتریکال نظیر سیستم زمین و کابلهای AC و تابلوهای مورد نظر میباشد. از انجایی که سیستم نیروگاه خورشیدی در حالت متصل به شبکه میباشد باتریها و شارژر آنها در قیمت نیروگاه دخالت داده نشده است.
1-4-1-هزینه ی احداث نیروگاه خورشیدی 1 مگاوات در حالت متصل به شبکه
هزینه احداث نیروگاه شامل
هزینه تسطیح زمین و بتن ریزی
هزینه نصب استراکچر پنلها
هزینه سیستم زمین
هزینه کابلهای DC
هزینه پنلهای خورشیدی
هزینه اینورتر متصل به شبکه
هزینه کابلهای AC و کلید و فیوز و MCB
هزینه تابلو برق 400 ولت و 20 کیلوولت(شامل تابلوهای پست پاساژ)
هزینه ترانس قدرت

با در نظر گرفتن تمام موارد بالا جمعا هزینه احداث نیروگاه خورشیدی 1000 کیلووات برابر 450 هزار یورو خواهد شد.


در این حالت تمام توان تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی به شبکه(با قیمت کیلووات ساعتی 890 تومان) فروخته میشود و هزینه اولیه نیروگاه در طی 7 سال بازگشت خواهد داشت. با داشتن هزینه اولیه نیروگاه 1 مگاوات خورشیدی میتوان سرمایه مورد نیاز برای توانهای بالاتر را نیز تخمین زد.

در مناطق مرکزی ایران هر ۱ کیلووات سیستم خورشیدی فتوولتاییک سالانه تقریبا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت انرژی میتونه به شبکه تزریق بکنه. با این حساب سیستمی با توان ۵ کیلووات، سالانه ۱۱ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید میکنه که با احتساب نرخ 1500 تومان(نرخ نیروگاههای زیر 20 کیلووات) به ازای هر کیلووات ساعت میشود تقریبا درآمد سالانه 17 میلیون تومان. یعنی ماهانه 1500،000 تومان.